Siguin, senyors, de flors o de ferro les cadenes que lliguen esretament la nacionalitat catalana i les demés nacionalitats espanyoles, les cadenes sempre seran cadenes"

Àngel Guimerà davant l'Assamblea de Manresa.

dijous, 22 de febrer del 2007

Artur Bladé


(objectes de Bladé exposats a la exposició "i obrirà solcs l'esquerra catalana" per conmemorar la fundació dels 70 ans d'ERC que es va fer a Ca Don Ventura de Flix)

Quant l'ex alcalde de Flix, Antoni Sabaté es va fer càrrec dels serveis de cultura de les terres de l'Ebre va dir que un dels seus objectius seria publicar l'obra completa d'Artur Bladé. Dimarts vaig anar a la llibreria La Capona de Tarragona, i allí ja estàven els seus 2 primers volums.


Jo primer a Bladé només el coneixia perque era "l'home de la bibloteca" i quant vaig llegir un llibre seu hem vaig preguntar com es que era tant "poc conegut". Després hem vaig donar comte que no era tant poc conegut, però que la seva obra era molt difícil de trobar. El primer llibre el vaig trobar gràcies a Francesc, "L'edat d'or", despré vaig anar al CERE i el vaig poder comprar. Més endavant a Tarragona vaig poder trobar els seus dietaris titulats "viure a Tarragona" (1970-1972 1972-1974 i 1975 -1976). Allí Bladé ja t'enganxa. Al barrejar aspectes del dia a dia amb recors seus (guerra civil, Mèxic, exili, Montpeller, infància a Benissanet....) son extremadament interressants i et fas una idea de l'ambient de l'època; escrits a la revista Destino,comentaris sobre la situació política, arrivada de Carner a Barcelona...Pels que hem estudiat ( o com a mímim ho hem fet veure) a Tarragona, enumera llocs de la ciutat que ara son completament diferents, xerrades que feia adiferentes llibreries, clases de Català... També allí t'adones de l'amistat que tenia amb un altre Riberenc amant del seu territori Carmel Biarnés, com aquest li consultava unes poesies que havia fet, l'assesora amb el seu "Moros i Moriscos a la Ribera d'ebre" i un llarg etcétera.


Després amb el "Antoni Rovira i Virgli i el seu temps",hem vaig quedar esgarrifat. Allí t'adones de tots els seus coneixements que té sobre la història de Catalunya i sobre Rovira i Virgili ,"l'home de la universitat. Després amb "Francesc Pujols per ell mateix" te preguntes: Com pot ser que un home que acava de perdre una guerra, exiliat a França, vivint el dia a dia, que no sap on fara cap, ni ell ni la seva família, si acavarà en un camp de concentració encara es preocupi per deixar testimoni (per si en algun futur es podia publicar) d'un personatge tant conegut en aquella epoca com Francesc Pujols?Algún periodista d'avui dia té aquest servei pel país?


En fi a lo que anava. Felicitar a Antonio per que ha aconseguit el seu desig. Després també com a gent de Flix que som podem estar contents que un altre Flixanco,Francesc Xavier Vega com a nou delegat de cultura a les Terres de l'ebre continuarà fent possible que es continui publicant l'obra de Bladé (uns 2 volums per anys), i al nostre batlle que en lo seu dia va ficar el seu nom a la nostra biblioteca,que va fer la introduccio de "visió de l'ebre català" del mateix Bladé i que sempre col-labora en donar a conéixer la seva obra, i a tots nosaltres perque pronte podrem gaudir de tota la seva obra.


Si voleu saber més coses de Bladé aneu al bloc de Pere que ell com amic de l'escriptor que era te molta més informació que jo, i allí us explica tots els actes de l'any Bladé.
Aquest es l'últim llibre que s'ha publicat d'ell: Versos de la guerra i de l'exili.