Siguin, senyors, de flors o de ferro les cadenes que lliguen esretament la nacionalitat catalana i les demés nacionalitats espanyoles, les cadenes sempre seran cadenes"

Àngel Guimerà davant l'Assamblea de Manresa.

dimarts, 29 de gener del 2008

Pere Muñoz, Vega.... i la Biblioteca Artur Bladé.




Al suplement Presència, del diari el Punt del diumenge dia 20, sortia un article tiulat, País natal, País fatal de l'escriptor de Lleida Vidal Vidal, i on l'autor recordava la figura de Bladé ,(ja que s'havia acabat l'any Bladé), i evocava el dia en que Pere Muñoz, Vega i ell mateix van anar a la casa de Bladé de Tarragona per demanar-li si podien ficar-li el seu nom a la biblioteca de Flix, que volien construir quan Pere era alcalde (amb 23 anys), Vega regidor de cultura i Vidal vidal, secretari de l'Ajuntament de Flix en aquell moment. L'articulista recorda:

El municipi tenia previst de construir una biblioteca pública i se'ns va acudir de posar-li el nom del màxim referent literari comarcal, que no era altre que l'autor de "crònica del país natal" i altres publicacions memorialístiques que em vaig a pressar a devorar, en procés paral-lel a la meva descoberta dels paisatges, els pobles, les llegendes i els personatges de la Ribera d'Ebre que m'havia acollit i on hauria de passar un parell d'anys que em van deixar una emprenta inesborrable, decisiva en la meva pròpia educació sentimental.

Total, que una tarde els tres al-ludits vam agafar el cotxe fins a Tarragona, on aquells dies residia en un pis el senyor Bladé, amb temporades passades al Benissanet de la seva infantesa i joventut.

La intenció del viatge era demanar-li el consentiment per al bateig del futur equipament cultural. La conversa amb l'il-lustre cronista, ja septuagenari avançat però amb el cap clar, d'una senzillesa i d'una humanitat que ens van colpir, es va allargar fins ben entrada la nit, i la veritat és que en guardo un grat record. Poc em podia imaginar aleshores que, anys a venir, en aquella mateixa biblioteca Artur Bladé i Desumvila de la vila de Flix jo mateix hi seria convidat a presentar alguns dels meus propis llibres.

Per acabar només voldria destacar una cosa més de l'article i que trobo molt encertat: L'any Bladé haurà servit per reivindicar la trajectòria d'un escriptor massa temps oblidat, injustament tingut per menor i menystingut per localista, com si les emocions que traça en els treballs d'una inspiració més arrelada no fossin d'un interés universal.

Gràcies a la inquietud d'aquells 3 "joves" d'aleshores, Flix va ser elprimer poble , en fer un homenatge públic a Bladé després del seu exili, i persones com jo que em vingut a este món més tard que ells, podem gaudir de l'obra de Bladé i definir-nos com a Bladerians convençuts.